MPK Kraków wybrało dostawcę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych oraz ładowarek – przetarg wygrał Solaris, oferując pojazdy Urbino 18 Electric. W rywalizacji z PT Wanicki zadecydowały koszty – oferta Solarisa opiewała na 20,4 mln zł i zmieściła się w budżecie programu „Zielony transport publiczny”. Nowe elektrobusy mają być gotowe najpóźniej za 10 miesięcy, a każdy z nich będzie mógł pomieścić minimum 110 pasażerów.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie jeszcze w lutym rozpisało przetarg na dostarczenie 5 przegubowych i zeroemisyjnych autobusów komunikacji miejskiej zasilanych energią elektryczną oraz 5 ładowarek ze złączem plug-in. Zbieranie ofert trwało do 14 marca, a na wyniki czekaliśmy ponad dwa miesiące.
MPK w Krakowie zamierza sfinansować zamówienie z w ramach Inwestycji: „Zeroemisyjny transport zbiorowy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności” z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego „Zeroemisyjny transport Zielony transport publiczny”. Środki przeznaczone na ten cel to łącznie 20 258 100 złotych.
Wybór oferty
W przetargu oferty złożyły dwie firmy. Pierwsza z nich, czyli Solaris, wyceniła swoje usługi na 20 418 000,00 zł brutto w tym: 3 213 060 złotych ceny jednostkowej netto autobusu miejskiego przegubowego Solaris Urbino 18 Electric /Urbino18E oraz 106 940 złotych ceny jednostkowej netto za urządzenie ładujące za pośrednictwem złącza plug-in. Druga firma, czyli PT Wanicki, wyceniła swoje usługi na 22 296 825 złotych brutto w tym: 3 495 536 złotych ceny jednostkowej netto autobusu miejskiego przegubowego IRIZAR ieBus 18M oraz 129 964 złotych ceny jednostkowej netto za urządzenie ładujące za pośrednictwem złącza plug-in.
MPK w Krakowie dokonało standardowej oceny ofert i przyznało komplet punktów firmie Solaris oraz 94,52 punktów dla firmy PT Wanicki, tym samym ogłaszając tę pierwszą zwycięzcą w przetargu. Według szczegółowej oceny na wygraną Solarisa wpłynęły wyłącznie kwestie finansowe.
Na ostateczny termin dostarczenia całości zamówienia MPK Kraków wyznaczyło czas maksymalnie do 10 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Specyfikacja techniczna
Przypomnijmy, że konstrukcja pojazdów i zastosowane w nich rozwiązania techniczne mają gwarantować co najmniej 12 lat eksploatacji przy założeniu średnio 70 tysięcy kilometrów rocznego przebiegu oraz być przystosowane do użytkowania w temperaturze od -30°C do +45°C. Autobusy mają być fabrycznie nowe z maksymalnym przebiegiem do 700 kilometrów. Całkowita długość pojazdu ma wynosić od 17,5 do 18,75 metra, szerokość od 2,5 do 2,55 metra o wysokość maksymalnie 3,4 metra. Wymagana liczba miejsc w pojazdach to minimum 110, w tym co najmniej 36 na miejscach siedzących. Zamawiający oczekuje, że autobusy będą posiadać czworo drzwi w układzie 2-2-2-2.
Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Maksymalne zużycie energii w warunkach SORT-2 nie może być większe niż 1,35 kWh/km. Urządzenia do magazynowania energii powinny być takiej konstrukcji, aby możliwy był ich jak najdłuższy okres użytkowania, z tym, że w całym okresie gwarancji możliwość magazynowania energii w urządzeniach powinna zapewnić dostęp do użytecznej energii nie mniejszej od 320 kWh. Autobusy mają być wyposażone w urządzenia umożliwiające ładowanie przy pomocy zzłącza plug-in lub pantografu. Do każdego autobusu należy dostarczyć dedykowaną mobilną ładowarkę o mocy co najmniej 80 kW z możliwością jej ograniczania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.